تبلیغات
PDSW - شبکه«من و تو»، تفریح یا چاشنی سیاست

PDSW

Public Diplomacy and Soft War - PDSW

«شبکه«من و تو»، تفریح یا چاشنی سیاست»

به راستی منابع مالی این گونه خریدها از کجا تأمین شده است؟

«شبکه من و تو» که از شش آبان 1389 برنامه‌هایش را بر روی ماهواره فرستاده است. با جهت‌گیری برنامه‌های تفریحی،‌عملا مکمل شبکه‌هایی همچون «فارسی وان» است.

به گزارش ندای انقلاب این شبکه متعلق به شرکت تلویزیون «مرجان» است و از بریتانیا پخش می‌شود. مالک این شبکه «مرجان عباسی» و از افراد نزدیک به محافل بهایی است و جهت‌گیری این شبکه همچون بی‌بی‌سی همسو با سرویس اطلاعات خارجی انگلیس (ام.آی 6) ارزیابی می‌شود.

دولت بریتانیا پیش از این با راه‌اندازی شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی با دخالت‌های مکرر در امور داخلی ایران، زمینه‌ساز فتنه شده بود. با کاسته شدن تب و تاب فتنه پس از انتخابات و رو شدن دست انگلیس در این جریانات و بازوی رسانه‌ای آن بی‌بی‌سی فارسی و به تبع آن کاسته شدن مخاطبان این شبکه، شبکه «من و تو» با رویکرد برنامه‌های تفریحی، گزارش‌های علمی و برنامه‌های مستند، سعی در جذب مخاطبان ریزش کرده شبکه بی‌بی‌سی کرد و جبهه‌ای دیگر از جنگ نرم را علیه کشور گشود.

این شبکه با حیله سرگرم‌سازی و ایجاد لحظات شاد و لذت بخش، سعی در جلب مخاطب کرد. صنعت سرگرمی‌سازی  یکی از حیله‌های غرب برای دور کردن جامعه از مسائل اساسی است تا دولتمردان این کشورها بتوانند با زحمت کم‌تری به اهدافشان برسند. این شبکه در وهله نخست برای جذب مخاطبان سرگردان، با استفاده از گوگوش، خواننده متواری و راه‌اندازی آکادمی موسیقی به سبک و سیاق برنامه‌های امریکایی و اروپایی، به انتخاب به اصطلاح استعدادهای نو همت گماشت.

در این برنامه گوگوش و همکارانش به خواننده‌های ناشناخته کمک کردند تا به اصطلاح توانایی‌های خود را بروز دهند و درنهایت به برنده این مسابقه ده هزار دلار جایزه نقدی پرداخت شد. «من و تو» که با انتخاب این نام عملاً تعامل و ارتباط بیشتر را با مردم ایران خواستار است، تعیین برنده این مسابقه را بر عهده مخاطبان قرار داد. «برنامه بفرمایید شام» از دیگر برنامه‌های «شبکه من و تو» است که با خرید امتیاز آن از شبکه تلویزیونی «آی.تی.وی» سراسری بریتانیا در حال پخش است. این برنامه نیز الگوبرداری صرف از برنامه‌های تلویزیون و فرهنگ غربی و مغایر با فرهنگ ایرانی است.

در این برنامه چهار نفر که همدیگر را نمی‌شناسند باید به نوبت هم دیگر را به شام دعوت کنند و در پایان هر شب به یکدیگر امتیاز بدهند تا در نهایت یک نفر، بنده جایزه هزار پوندی این برنامه شود. این برنامه برخلاف ظاهر آنکه به نظر می‌رسد یک برنامه آشپزی ساده است، سعی دارد با عادی نشان دادن غیبت، نشست و برخاست با نامحرم، رسیدن به هدف به هر قیمت،‌خوردن گوشت خوک، آشامیدن مسکرات، خوردن گوشت‌های غیرحلال و ده‌ها عادت مغایر با شئو فرهنگی و دینی ایرانیان، قبح این موضوعات را در میان خانواده‌های ایرانی بشکند و آنها را موضوعاتی رایج و بدیهی نشان دهد و در این بین حتی برخی عادات ایرانی و اسلامی را نیز به تمسخر می‌گیرد.

 این شبکه کم‌کم در حال برملا کردن انگیزه‌های خود است و در برنامه‌های تفریحی و طنز خود از جمله «سالی تااک و دکتر کپی» ضمن تمسخر مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی، در صدد ناکار آمد نشان دادن نظام اسلام است. همان راهی که پیش از آن بی بی سی در برنامه «نوبت شما»‌و تلویزیون صدای امریکا در برنامه «پارازیت» در آن اقدام گذاشته بودند. این شبکه می‌کوشد با پخش این گونه برنامه‌ها، فعالیت‌های سیاسی و ضدانقلابی‌اش را ترویج کند. اما بخش خبری این شبکه به راحتی هر بیننده عادی را نیز متوجه اهداف این شبکه می‌کند.

این بخش خبری که به علت ضعف تصاویر خبری در قالب دیالوگ بین چند جوان روزنامه‌نگار روزنامه‌های زنجیره‌ای اجرا می‌شود، سرشار از ضدیت با نظام مقدس اسلامی، ایران و ایرانی است. این بخش خبری که با عنوان «اتاق خبر» پخش می‌شود، ضمن بزرگنمایی مسائل داخلی ایران و جهت دادن به آن، می‌کوشد اظهار نظر دشمنان ایران را با آب و تاب فراوان منعکس کند.

این بخش خبری همچنین دارای ضعف‌های متعدد خبررسانی و شکلی است. مثلاً در یکی از بخش‌های خبری این شبکه گفته شد که چندین سانتریفیوژ نیروگاه بوشهر از کار افتاده است! شاخ و برگ دادن به خبر پشتیبانی جمهوری خواهان از حمله نظامی به ایران، و تحریف نام خلیج فارس از دیگر مواضع ضد ایرانی این شبکه است که در این بخش خبری منعکس شده است.

به نظر می‌رسد در عرصه جنگ نرم، جبهه دیگری علیه جمهوری اسلامی با سنگر گرفتن پشت صنعت سرگرمی‌سازی آغاز شده است تا با شعار سرگرم کردن، اذهان مخاطبان را برای مداخلات آتی آماده کند، تلاشی که شبکه «فارسی وان» آغازگر آن بود و «من و تو » تکمیل کننده آن است. آنچه شاهد این مدعاست این است که پس از راه‌اندازی این شبکه‌ها با این رویکرد بلافاصله شبکه‌های دیگری تفریحی که جز پخش چند کلیپ و برنامه‌هی مجری محور چیزی برای عرضه نداشتند، به یکباره با خرید و دوبله انواع و اقسام فیلم، سریال و برنامه‌های آشپزی و ... این مسیر را پی گرفته‌اند. به راستی منابع مالی این گونه خریدها از کجا تأمین شده است.؟



        1+


دیپلماسی عمومی و جنگ نرم
Public Diplomacy and Soft War

Pishgam


Last Posts


Blog Stats

  • Total Visits :
  • Visits today :
  • Visits yesterday :
  • Visits this month :
  • Visits month ago :
  • Total Authors :
  • Total Posts :
  • Last visit :
  • Last Updated :
  • Today's Date :

PDSW - Logo




 Copyright © 2010 - 2013 PDSW News Service. IR. All Rights Reserved.
 Resources (Content :) borhan.ir , irdiplomacy.ir , jangnarm.com
 Available for all browsers.
Search Engine Submission - AddMe Meta Tags Generator - AddMe Powerful Search Engine Submission Tips تبادل لینک - تبادل لینک